#Aktualności

#9 Jak wyznaczać i realizować cele?

23 wrz. 2020

Jak skutecznie wyznaczać i realizować cele?
Czy jest jakiś złoty środek, jeden sprawdzony sposób na to, aby realizować każdy założony cel?

No nie do końca – każdy z nas jest inny i nie na każdego z nas dany sposób, czy też patent będzie działać. Dziś jednak przedstawiamy Wam kilka wskazówek, co możecie zrobić, aby te cele było Wam łatwiej realizować, a Wy możecie wybrać z nich te, które uznacie, że do Was pasują i w Waszym przypadku mogą zadziałać.



1. Chcesz spełnić marzenie?

Nie czekaj na motywacje

Motywacja to nie jest magiczna siła, która pojawia się i prowadzi Cię wprost ku marzeniom. Motywacja dzieli się na wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzna jest tą bardziej stabilną – pochodzi z Twojego wnętrza, prawdziwych pragnień. Zewnętrzna natomiast jest bardziej krótkotrwała – zaczynamy czegoś chcieć pod wpływem impulsu, pojawienia się jakiejś nagłej, zewnętrznej i atrakcyjnej nagrody, bądź w celu uniknięcia jakiejś kary, czegoś nieprzyjemnego.

O ile pierwszy rodzaj motywacji może towarzyszyć Ci przez dłuższy czas i pomagać w realizacji nakreślonego celu, tak na ten drugi rodzaj motywacji raczej nie masz co liczyć. Nawet jeśli motywacja będzie pochodzić z Twojego wnętrza, to zdarzą się sytuacje w których będzie Ci jej brakować – gorsze chwile, słabsze momenty, brak sił. Wtedy motywacji nie będzie żadnej, ale w jakiś sposób wciąż trzeba kontynuować, prawda? Kluczem okazuje się WYTRWAŁOŚĆ. Nie licz na motywacje, zbuduj w sobie wytrwałość.


Oglądasz jeden filmik motywacyjny, potem drugi… Poczytasz jeszcze trochę cytatów i już czujesz, że „unosisz się nad ziemią”, możesz wszystko… Zaczynasz działać i jest świetnie. Po 2 dniach jednych motywacja gdzieś ucieka, łapie Cię dołek… Wtedy właśnie potrzebna jest WYTRWAŁOŚĆ. Musisz pamiętać dlaczego w ogóle zacząłeś/aś, co kierowało Tobą w tamtym momencie.


Zastanawiasz się jak skutecznie wyznaczyć swój cel?

2. Spróbuj metody SMART

Metoda ta pozwala właściwie określić cel – składa się ona z 5 wytycznych.

S – SPRECYZOWANY

Twój cel nie może być ogólnikowy. Dokładnie go sprecyzuj – tak, abyś czytając go z kartki wiedział/a dokładnie co masz zrobić. Co chcesz osiągnąć? Po co chcesz to osiągnąć? Jak chcesz to osiągnąć? Postanowienie „chce więcej trenować” pozostawia wiele pytań. To co w ogóle znaczy „więcej” trenować? Ile treningów tygodniowo planujesz wykonywać? Jakie to mają być treningi? Co zamierzasz nimi poprawić?

M – MIERZALNY

Dobrze by było wiedzieć czy osiągnęliśmy już nasz cel, bądź na jakim etapie jesteśmy, prawda? Jeśli chcesz poprawić swoją szybkość, to celem może być określony czas, a za pomocą regularnych jego pomiarów na treningi będziesz wiedzieć czy robisz postępy. Jeśli Twoim jedynym celem jest „być szybszą/szybszym”, to nie do końca będziesz wiedzieć, kiedy (i czy w ogóle) dany cel osiągnęłaś/osiągnąłeś.

A – ATRAKCYJNY

Ten punkt w pewnym sensie odnosi się też do wspomnianej wcześniej motywacji wewnętrznej. Musisz tego naprawdę pragnąć. Cel musi wywoływać w Tobie lekki „dreszczyk” i nieść ze sobą jakieś wyzwanie. Dobrze gdy wymaga czasu, lekkich poświęceń czy sprawia trudności. Tym większa będzie wtedy nasza radość z jego osiągnięcia. Jeśli określisz atrakcyjność celu i zauważysz korzyści płynące z jego osiągnięcia, będzie Ci łatwiej wytrwać w określonym postanowieniu.

R – REALISTYCZNY

Przytoczyć tu można popularne stwierdzenie „mierz siły na zamiary”. Weź pod uwagę czas, siły, oraz zasoby jakie posiadasz. Na przykład weźmy kogoś, kto tydzień temu rozpoczął swoją przygodę z piłką, a wcześniej nigdy nie miał z nią do czynienia. Postanowienie, że w ciągu pół roku trafi do topowego klubu i wywalczy sobie miejsce w reprezentacji Polski, może się okazać niemożliwe do spełnienia.

T – TERMINOWY

Spraw, aby cel był określony w czasie, miał konkretną datę realizacji, tzw. dead-line. Gdy wyznaczony czas, będzie upływał, zwiększy się Twoja mobilizacja – będziesz wiedział/a, że nie możesz zwlekać i odkładać czegoś.


3. Podziel duży cel na mniejsze cele.

Jeśli cel jest duży lub założony na większy okres czasu, podziel go na mniejsze, łatwiejsze do wykonania i dobrze określony części. Jeśli chcesz dostać się do topowego klubu piłkarskiego, to musisz wiedzieć jakie konkretne kroki podjąć, aby tego dokonać. Jakie umiejętności musisz poprawić? Do jakiego trenera się odezwać? Może potrzebujesz agenta? Może klub wymaga, abyś przyjechał/a na testy? Pomyśl co po kolei musisz załatwić.


4. Po drodze do realizacji celu… Notuj postępy i wszystkie działania.

Będzie Ci łatwiej, jeśli zobaczysz, że rzeczywiście poruszasz się do przodu. Również w momencie gdy progres stanie, będziesz mógł/mogła przeanalizować swoje działania i podejmowane decyzje, a dzięki nim wyciągnąć wnioski. Kontroluj, a w razie potrzeby koryguj.


5. Jeśli chcesz zrealizować swój cel – zadbaj o konsekwencję i systematyczność.

Każdy mały krok i podejmowane działanie przybliża Cię do realizacji celu pod warunkiem, że wykonujesz je systematycznie. Regularność i powtarzalność budują nawyk, a on zdecydowanie ułatwia wytrwanie w postanowieniu. Konsekwencji można pilnować poprzez wyznaczanie konkretnego rytmu działań w powtarzalnym cyklu. Harmonogram tygodnia, plan dnia… Stworzenie ich sprawi, że będzie Ci dużo łatwiej. Nawet w momencie gdy Twoje chęci i poziom motywacji spadną, to gdy w rozpisanym planie dnia będziesz miał/a wykonanie danego zadania, łatwiej będzie Ci się go podjąć.


6. Akceptuj niepowodzenia – zrozum, że to element sukcesu.

Nie traktuj niepowodzenia jak porażki – wyciągaj z nich wnioski, koryguj to co wymaga poprawy i działaj jeszcze skuteczniej. To nic złego, że popełniasz błędy – jeśli podejmujesz jakiekolwiek działanie, to błędy są nieuniknione. Nie są jednak czymś złym. Najważniejszy jest fakt, że pomimo wszystko się nie poddajesz – to już jest duży sukces! Jesteś silniejsza/y i odważniejsza/y od wszystkich, którzy nawet nie podjęli się działania.


7. Myśląc o celu… Mów do siebie w pozytywny sposób.

Nie myśl o tym czego nie chcesz, czego się boisz, co się stanie jeśli nie uda Ci się osiągnąć zamierzonego celu… Zamiast tego zastanów się co jest pozytywnego w całym zadaniu, o plusach jego wykonania. Negatywny cel, związany z chęcią uniknięcia czegoś od razu nastawia nas na problem. Pozytywny cel, nastawia nas na rozwiązanie i sukces, wywołuje pozytywne emocje.


8. Znajdź swoją drogę.

Nie porównuj się z innymi, nie próbuj ich kopiować. Znajdź swoją drogę – taką, która będzie do Ciebie odpowiednio dopasowana. Możesz się wzorować na innych, ale nie powtarzaj ich działań 1:1.


To by było na tyle! Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci wyznaczyć, a następnie osiągnąć wymarzony cel.
Która z nich jest dla Ciebie najbardziej pomocna? Daj nam znać w wiadomości prywatnej – za pomocą maila aktywnepilkarki@gmail.com, instagrama @aktywnepilkarki, lub w komentarzu pod instagramowym wpisem nawiązującym do tego tematu!😃
Działaj i miej z tego frajdę! Jeśli chcesz podzielić się swoimi postępami – napisz do nas 🤜🏼🤛🏼.


AktywnePiłkarki #działaMY ⚽🏃‍♀ #motywujeMY 💪 #dbaMYosiebie 🥗 #myśliMYpozytywnie 👍 #KrokPoKroku 👣 #RAZEM 🤜🤛

Pozostałe